V

• Vaginale afscheiding

Tijdens de zwangerschap kun je veel meer last hebben van afscheiding uit je vagina dan normaal. De slijmvliezen werken door de betere doorbloeding intensiever, wat leidt tot meer afscheiding. Warm weer en inspanning kunnen de hoeveelheid ook nog eens beïnvloeden.

Afscheiding is wit of helder van kleur. Het kan een beetje zurig ruiken, of zelfs helemaal geen geur hebben. Heeft je afscheiding een andere kleur, ruikt het vies en heb je bovendien last van jeuk, irritatie of een branderig gevoel? Dan kun je last hebben van een schimmelinfectie. Deze moet behandeld worden.

• Vakantie

Je kunt gewoon op reis als je zwanger bent. Er zijn wel wat dingen waarop je moet letten en waarmee je rekening moet houden. Vliegen in je zwangerschap kan geen kwaad. Het verschilt per vliegmaatschappij tot hoeveel weken zwangerschap je nog mag vliegen. Vaak is tot zeven maanden geen probleem. Soms wil een maatschappij een verklaring hebben waarin staat dat je een ongecompliceerde zwangerschap hebt. Als verloskundige mogen wij geen fit-to-fly verklaring afgeven. Wij kunnen als verloskundige namelijk niet verklaren dat een zwangere gezond is om op een specifiek moment te vliegen.

Als verloskundige kunnen wij wel verklaren dat een vrouw zwanger is en of er bepaalde medische belemmeringen of complicaties zijn.

Zorg tijdens een vlucht er wel voor dat je genoeg in beweging blijft tijdens. Dit geldt ook voor een reis met de auto. Neem voor de zekerheid altijd je mapje met zwangerschapspapieren mee op reis. Mocht er dan ineens iets zijn, dan heb je alle informatie bij je. Stem je reisbestemming en invulling ter plekke af op je zwangerschap. Let ook op het eten en drinken in het buitenland.

• Vermoeidheid

Vooral in de eerste drie maanden van de zwangerschap kunt je moe zijn. Veel vrouwen hebben dan meer behoefte aan slaap. Dat komt door hormonale veranderingen. In enkele gevallen is bloedarmoede de oorzaak.

• Vernix

Vernix is een witachtig smeer, beter bekent als huidsmeer, dat de huid van de baby beschermt in de baarmoeder. Bij de bevalling is de babyhuid nog bedekt met dit smeer. Dit zorgt er ook voor dat de baby makkelijker door het geboortekanaal glijdt. Bij baby’s die een paar weken te vroeg worden geboren, is de vernixlaag vaak nog dikker dan bij baby’s die op tijd of na de uitgerekende datum worden geboren.

Het laagje vernix hoef je niet van de baby af te vegen. De huid neemt het in de eerste dagen na de geboorte voor een deel op en de rest slijt er vanzelf af. Door het laagje is je baby’s huid de eerste dagen nog goed beschermd. Je hoeft het in die tijd dan ook nog niet in te smeren met bijvoorbeeld babyolie.

• Vitamine D

Je lichaam kan zelf vitamine D aanmaken maar daarvoor is wel daglicht nodig, vandaar dat aangeraden wordt elke dag buiten te komen als het licht is. De Gezondheidsraad concludeerde in 2012 dat zwangere vrouwen op zich geen verhoogde behoefte aan vitamine D hebben. Toch adviseert zij alle zwangeren ‘voor de zekerheid’ 10 microgram vitamine D per dag te gebruiken. Je kunt zelf de afweging maken of je hiervoor kiest. Extra vitamine D slikken is vooral zinvol als je weinig buiten in de zon komt (minder dan een half uur per dag), vaak gesluierd bent of als je huid niet met de zon in aanraking komt, bijvoorbeeld omdat je make-up met een beschermingsfactor tegen de zon op hebt. Ook als je in de winter handschoenen, een sjaal en een muts draagt komt je huid niet genoeg in aanraking met vitamine D. Een donkere huidskleur heeft meer zon nodig om genoeg vitamine D aan te maken. Het advies is dat zwangeren met een donkere huidskleur wel extra vitamine D gebruiken.

Slik niet meer dan 10 microgram per dag, behalve als er een reden voor is. Ook in voeding zit vitamine D, bijvoorbeeld in vette vis zoals zalm of makreel, en in zachte margarine, vlees en eieren. Bedenk wel dat de hoeveelheid vitamine D uit voeding onvoldoende is om in je dagelijkse behoefte te voorzien.

• Voeding voor je baby

Borstvoeding

Borstvoeding levert een belangrijke bijdrage aan het welzijn van moeder en kind. Het zorgt voor een optimale lichamelijke conditie bij de baby, is gezond voor de moeder en altijd vers, gratis en gemakkelijk. Ook de gezondheidszorg is gebaat bij een succesvolle borstvoedingsperiode: borstgevoede baby’s zijn over het algemeen minder vaak en minder ernstig ziek, ook op latere leeftijd.

Voordelen:

• Borstvoeding is overal beschikbaar en heeft altijd de juiste temperatuur.
    • De samenstelling van borstvoeding is helemaal afgestemd op de behoefte van je baby.
    • Borstvoeding helpt je afvallen.
    • Gezonde darmflora en beschermt je baby tegen allergieën en infecties.

Nadelen:

• Borstvoeding vergt tijd en geduld, jij en je baby moeten het beiden leren.
    • Jij bent de enige die de baby kan voeden.
    • Met bepaalde geneesmiddelen moet opgepast worden gezien dat over kan gaan in de melk en zo bij de baby terecht kan komen

Borstvoeding.nl LaLecheLeague

Flesvoeding

Wil je flesvoeding (kunstvoeding) geven aan je baby? Dan maakt het eigenlijk niet uit welk merk je kiest. Want wat er precies in moet zitten staat in de wet.

Kunstvoeding voor baby’s van 0 tot 6 maanden heet ‘volledige zuigelingenvoeding’. Wanneer deze term op de verpakking staat, bevat het alle voedingsstoffen die je baby nodig heeft.

Voordelen:

• Je ziet precies hoeveel de baby heeft gedronken.
    • Je hoeft niet te letten op wat je eet of drinkt, de baby heeft daar geen last van.
    • De flesvoeding van tegenwoordig is van een hoge kwaliteit; je hoeft dus niet bang te zijn dat het slecht is voor je baby.

Nadelen:

• Het klaarmaken van flesvoeding is een precies werkje, dat ook hygiënisch moet gebeuren.
    • Je moet de mogelijkheid hebben om water te koken of aangemaakte melk op te warmen.
    • Flesvoeding is best duur.
    • Als je op pad gaat, moet je eraan denken om genoeg voeding mee te nemen.
    • Je moet altijd genoeg babymelkpoeder in huis hebben; je kunt niet zonder komen te zitten.
    • Flesvoeding heeft niet de bijzondere en uitgebalanceerde samenstelling die moedermelk heeft.

Voedingscentrum.nl

• Vijfde ziekte (Parvovirus B19)

De vijfde ziekte is en milde vlekjes ziekte die veroorzaakt wordt door de Parvo B19-virus. De ziekte kan gemakkelijk worden verward met andere vlekjesziekten. Krijg je deze ziekte in het begin van je zwangerschap, dan is er een klein risico op een miskraam. Een infectie later in de zwangerschap kan lijden tot bloedarmoede bij je kindje. Veel mensen hebben de ziekte als kind al doorgemaakt en zijn levenslang beschermd. Geïnfecteerde moeders kunnen het ongeboren kind laten onderzoeken op bloedarmoede en mogelijk laten behandelen.

Denk je dat je mogelijk besmet bent met het PARVO virus neem dan contact met ons op. We kunnen controleren d.m.v. bloedonderzoek of je al eerder een infectie hebt doorgemaakt, en dus beschermd bent, of dat je de infectie nu doormaakt.

• Vocht vasthouden

Het is normaal dat je in de zwangerschap last krijgt van dikke vingers en voeten; je houdt meer vocht vast. Met name in de warme zomermaanden komt dit vaak voor.

Belangrijk is om goed te blijven drinken en je voeten regelmatig even hoog te leggen zodat het vocht weer wat uit de benen kan zakken. Doe op tijd je ringen af zodat die niet vast gaan zitten. Na de bevalling zal het vocht langzaam weer verdwijnen.

Soms kan vocht vasthouden een teken zijn van een hoge bloeddruk. Vaak gaat het dan gepaard met andere klachten zoals hoofdpijn, sterretjes zien, je niet lekker voelen, pijn tussen je schouderbladen of een band gevoel (alsof er een riem wordt aangetrokken) ter hoogte van je maag. Wanneer je hier last van hebt, meldt dit dan direct. Wij kunnen dan je bloeddruk en urine controleren.

• Vruchtwater

Vruchtwater is de vloeistof waarmee je baarmoeder tijdens de zwangerschap is gevuld en waarin je kindje ronddobbert. Het vruchtwater werkt als een soort stootkussen; het is een extra bescherming voor je baby als jij bijvoorbeeld je buik stoot. Ook oefent de baby met drinken en slikken door het vruchtwater te drinken.

Het vruchtwater bevat onder andere mineralen, eiwitten, suikers en vetten. Het heeft steeds een andere samenstelling, afhankelijk van de behoefte van je kindje op dat moment. Ook wordt het vele keren per dag ververst, waarbij het oude vruchtwater wordt afgevoerd via de placenta en vliezen, je bloed, en je nieren.