Vervolgcontroles

Vervolgcontrole

Tijdens elke controle is er voldoende ruimte om te bespreken hoe het met je gaat en beantwoorden we de vragen die je hebt. Elke controle onderzoeken we je buik, luisteren naar het hartje van de baby en meten we je bloeddruk. Los van de standaard onderzoeken (buik/ bloeddruk), controleren we nogmaals je bloedwaarden bij 27 weken naar het ijzergehalte (Hb) in je bloed.

Kinkhoestvaccinatie

Kinkhoest is een erg besmettelijke ziekte die wordt veroorzaakt door een bacterie. Deze bacteriën zorgen ervoor dat hoestbuien ontstaan die maanden kunnen duren. Baby’s kunnen het erg benauwd krijgen en in ademnood komen. Ook kunnen zij ernstig ziek raken van kinkhoest en zelfs overlijden wanneer zij in aanraking komen met kinkhoest in de eerste 2 maanden hier nog niet beschermt tegen zijn.

Door de kinkhoestvaccinatie kan je hier verandering in brengen. Vanaf 22 weken zwangerschap is het mogelijk om deze vaccinatie via de GGD gratis te krijgen. Hierbij ben je zelf beschermt en krijgt je baby direct de juiste antistoffen die ervoor zorgen dat je baby een prik minder nodig heeft na de geboorte.

Meer info? Bekijk deze folder

Vaccineren is overigens niet verplicht, dus mocht je je hier niet prettig bij voelen, mag je dat gerust aangeven.

Rhesusnegatief

Bij vrouwen die een Rhesus D negatieve rhesusfactor hebben, is er nog een extra bloedonderzoek nodig hierbij zullen we onderzoeken wat de rhesusfactor van de baby is. Als de baby Rhesus D positief is, zullen we rond de 30e zwangerschapsweek en na de bevalling een Anti-D injectie toedienen. Bij vrouwen die een Rhesus c negatieve bloedfactor hebben, is er alleen maar extra bloedonderzoek nodig. Hierbij zullen we onderzoeken of er antistoffen in je bloed te vinden zijn.

Bevalplan

Vanaf 30-34 weken zullen we starten met jullie wensen omtrent de bevalling en dit steeds meer vormgeven met behulp van een bevalplan. Uiteraard mag dit ook eerder aan bod komen.

Hoe vaak je bij ons op het spreekuur komt staat hieronder beschreven:

• Intake -24e week: om de 4 weken

• 24e-30e week: om de 3 weken